System HR w praktyce zarządzaniaMenedżerskie

System HR w praktyce zarządzania

Opis szkolenia

szkolenie system HR w praktyce zarządzania

Udział i zaangażowanie szeroko rozumianej kadry kierowniczej w sprawy personalne stale rośnie. Jeżeli przeanalizujemy każdy z elementów (obszarów) zarządzania zasobami ludzkimi to okazuje się, iż w każdym z nich rola menedżera liniowego może być znacząca o ile wręcz nie dominująca. I nie oznacza to umniejszenia roli kadr czy też osłabiania pozycji menedżerów personalnych. Przekazywanie kierownikom liniowym większej ilości uprawnień dotyczących zarządzania ludźmi jest racjonalne i w pełni uzasadnione. To wszystko powoduje, że menedżerowie bezpośrednio zarządzający zespołami posiadają zazwyczaj znaczne kompetencje decyzyjne związane z zarządzaniem ludźmi. Z drugiej strony standardy zarządzania pracownikami są coraz wyższe – ciągle przygotowywane i wdrażane są nowe procedury, procesy, skomplikowane projekty i przedsięwzięcia (inicjowane zarówno „odgórnie” jak i „oddolnie”). To wszystko nie powinno się dziać „obok” kierowników liniowych – powinni być w te działania zaangażowani, posiadać odpowiednią wiedzę i umiejętności, tak aby być merytorycznym partnerem we wszystkich tych przedsięwzięciach.

Dlatego też przygotowaliśmy dla Państwa to szkolenie system HR w praktyce zarządzania – w przystępnej formie, niejako „w pigułce” podajemy praktyczną wiedzę z zakresu HR – niezbędną dla kierowników liniowych, wiedzę, która powinna znaleźć zastosowanie zarówno w codziennej pracy „z ludźmi” jak i w trakcie przygotowywania i wdrażania bardziej skomplikowanych przedsięwzięć kadrowych i organizacyjnych.

Program

Wprowadzenie

  • Podział kompetencji w firmach w odniesieniu do zarządzania ludźmi – przedstawienie istniejących rozwiązań (menedżerowie różnych szczebli, dział personalny, zarząd)

Analiza i planowanie zatrudnienia

  • Analiza stanu zatrudnienia – dlaczego jest niezbędna
  • Plan zatrudnienia – narzędzie „kadrowe” i narzędzie „kierownicze”
  • Formularz do planowania zatrudnienia

Początek działań rekrutacyjnych

  • Ogólne uwarunkowania prawne związane z rekrutacją
  • Zakres informacji żądanej od kandydatów w procesie rekrutacji
  • Uwarunkowania zewnętrzne – informacje z rynku pracy i rynku wynagrodzeń – czy są potrzebne kierownikom liniowym
  • Rekrutacja wewnętrzna i zewnętrzna – porównanie
  • Zasady podejmowania decyzji o rekrutacji

Co umożliwia sprawne pozyskiwanie i dobór pracowników

  • Algorytm postępowania – procedury stosowane w rekrutacjach
  • Przykład kompleksowej procedury rekrutacji i doboru
  • Jaki jest właściwy podział kompetencji (działu kadr i kierowników liniowych)
  • Zasady analizy i oceny napływających zgłoszeń
  • Przykład formularza oceny ofert kandydatów
  • Zasady selekcji – procedura postępowania z aplikacjami
  • Kiedy kandydatów zapraszamy na rozmowy
  • Szczegółowe zasady przeprowadzania rozmów-spotkań z zakwalifikowanymi kandydatami
  • Pytania w rozmowie kwalifikacyjnej – obszary i ich zakres
  • Formularz do rozmów kwalifikacyjnych (zestaw 64 standardowych pytań)
  • Testy i inne formy dodatkowego sprawdzania kandydatów
  • Zasady ostatecznego wyboru kandydata

Zatrudnianie i adaptacja

  • Praktyczne przesłanki zatrudniania kandydatów
  • Przedstawianie warunków zatrudnienia
  • Adaptacja jako kontynuacja procesu rekrutacji
  • Adaptacja i integracja pracowników a „budowanie” lojalności
  • Rola kierowników liniowych a rola kadr w adaptacji pracowników

Wprowadzenie do tematyki wynagrodzeń i motywacji

  • Motywacja płacowa i pozapłacowa – rzeczywiste znaczenie tych pojęć
  • Stosowane motywatory w praktyce polskich przedsiębiorstw – przegląd na podstawie danych rynkowych
  • Błędy w wynagradzaniu pracowników – najbardziej rażące przykłady

Płaca zasadnicza w praktyce kierowania

  • Znaczenie płacy zasadniczej w kierowaniu – wyniki badań i praktyka
  • Jak określamy płacę zasadniczą - rynek czy coś jeszcze?
  • „Magiczne” wartościowanie stanowisk – droga do sukcesu czy ślepa uliczka?
  • Zmiany płacy zasadniczej – trudny element zarządzania zespołem
  • Podwyżki i awansowanie pracowników – jak i kiedy to robić

Premie – systemy i rozwiązania premiowe.

  • Zasady budowy dobrych systemów premiowych
  • Przykłady rozwiązań premiowych w przedsiębiorstwach
  • Premiowanie połączone z systemem ocen okresowych – zalety i wady
  • Premie a nagrody - rozróżnienie prawne i praktyczne
  • Premia w postaci prowizji – wady i zalety
  • Bonusy i inne rozwiązania w polskiej praktyce zarządzania
  • Czy warto je stosować?
  • Przykłady rozwiązań (dobre i złe)

Szkolenia i rozwój zawodowy

  • Kluczowa rola kierowników liniowych w systemie szkoleń i rozwoju pracowników
  • Ścieżki karier, mobilność pozioma i pionowa – przykłady rozwiązań
  • Współpraca z kadrami w obszarze szkoleń i rozwoju – szanse i zagrożenia
  • Narzędzia ułatwiająca określanie i planowanie szkoleń podległych pracowników
  • Ewaluacja szkoleń – z punktu widzenia kierowników liniowych i potrzeb danego zespołu

Systemy ocen w zarządzaniu zespołami

  • Kontekst oceny – dlaczego to jest takie trudne?
  • Zagrożenia związane z ocenianiem pracowników
  • Najważniejsze rodzaje ocen przeprowadzanych w organizacjach (przykłady)
  • Realne korzyści z oceny - dla kierownika, dla organizacji, dla zespołu oraz dla indywidualnego pracownika
  • Właściwy schemat rozmowy oceniającej
  • Podsumowanie - rola kierowników liniowych i rola działu personalnego w procesie oceny.

Efektywność pracy i optymalizacja zatrudnienia

  • Ustalenie stopnia rozbieżności pomiędzy aktualnym a pożądanym poziomem efektywności zespołów pracowniczych
  • Określenie koniecznych zmian ilościowych oraz jakościowych w zatrudnieniu w podległych komórkach/ zespołach
  • Narzędzia ułatwiające optymalizację zatrudnienia
  • Przygotowanie zmian dotyczących zatrudnienia (optymalizacja/restrukturyzacja/ redukcja)
  • Przykład procedury i harmonogramu optymalizacji zatrudnienia

Problematyka redukcji zatrudnienia w podległym zespole

  • Kryteria przesunięć i zwolnień
  • Outplacement grupowy i indywidualny
  • Zasady komunikowania zwolnień (przesunięć pracowników).

Podsumowanie zajęć

  • Ankieta dotycząca funkcji personalnej w oczach kierowników liniowych (krótka ankieta i dyskusja)
  • „Idealna” współpraca działu personalnego z kierownikami liniowymi – czy jest możliwa?
  • Trendy w zarządzaniu ludźmi, a wymagania wobec kierowników liniowych

Korzyści

Omówienie funkcji personalnej w kontekście kierowania zespołami (działami). „Przejście” przez obszary HR: planowanie zatrudnienia, rekrutacji, adaptacja zawodowa, motywacja płacowa i pozapłacowa, rozwój zawodowy i szkolenia, oceny pracownicze

Dostarczenie uczestnikom narzędzi umożliwiających sprawne i efektywne zarządzanie pracownikami, uczestnictwo w projektach związanych z zarządzaniem ludźmi i pracą, a także usprawniających współpracę kierowników z działami personalnymi

Przyswojenie kluczowych, opartych na dobrych praktykach, elementów wiedzy z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi

Omówione zostaną poszczególne rodzaje działań wraz z omówieniem czynników gwarantujących ich efektywność, a także czynników stanowiących zagrożenie

Ekspert

Jarosław Marciniak
Jarosław Marciniak

Prawnik, absolwent Uniwersytetu Warszawskiego i studiów podyplomowych w zakresie zarządzania pracą, ekspert w dziedzinie zarządzania pracą i prawa pracy. Od ponad 25 lat zajmuje się zarządzaniem pracownikami jako menedżer personalny, konsultant i trener. Jego zainteresowania zawodowe skupiają się na kompleksowej problematyce HR (audyty, analizy), regulacjach wewnętrznych w firmach (regulaminy, procedury) oraz systemach ocen i motywacji. Właściciel firmy HR Audytor. Od 17 lat realizuje specjalistyczne szkolenia w dziedzinie zarządzania i prawa pracy. Autor ponad 300 artykułów, komentarzy oraz opracowań dotyczących zarządzania ludźmi i prawa pracy, a także 12 książek związanych z tymi zagadnieniami (m.in. Optymalizacja zatrudnienia, wynagrodzeń i struktur, Wolters Kluwer, Warszawa 2009, 2016; Regulaminy i procedury w firmie, Wydawnictwo LEX, Warszawa 2012 i 2014; Meritum HR, Wolters Kluwer, Warszawa 2011, 2013 i 2018, „Audyt i controlling funkcji personalnej w przedsiębiorstwie”, Wyd. Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005 oraz 2010, III rozszerzone wydanie w 2015).

czytaj więcej

Informacje organizacyjne

Cena obejmuje:
Udział w szkoleniu oraz indwyidualne konsultacje z ekspertem
Lunch i nielimitowany serwis kawowy
Materiały szkoleniowe
Certyfikat potwierdzający udział
Możliwość zwolnienia z VAT
Nie czekaj, zgłoś się na szkolenie już dziś!
zapisz się

Dostępne terminy

Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Zamknij