Przeciwdziałanie mobbingowi i dyskryminacji. Zasady pracy komisji powoływanych przez pracodawcówPrawne

Przeciwdziałanie mobbingowi i dyskryminacji. Zasady pracy komisji powoływanych przez pracodawców

mar15
1 dzień
mar15
Warszawa
Zobacz inne dostępne terminy
Do 8 marca 2021
750zł+ 23% VAT
Po 8 marca 2021
890zł+ 23% VAT
Zapisz sięZobacz program

Opis szkolenia

Od 7 września 2019 r. ważne zmiany Kodeksu pracy w zakresie przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji

Pierwsza zmiana oznacza znaczące poszerzenie kręgu osób, które na drodze sądowej będą mogły dochodzić swoich praw w kontekście mobbingu. Do tej pory pracownik, który doznał mobbingu, ale nie rozwiązał umowy o pracę, nie mógł dochodzić od pracodawcy odszkodowania. W stanie obowiązującym od 7 września rzesze pracowników, którzy "są w zatrudnieniu" będą mogli dochodzić odszkodowania - szacuje się, że ilość spraw mobbingowych przed sądami pracy w naszym kraju może się zwiększyć kilkakrotnie. Warto przy tym zauważyć, że pojawiło się sformułowanie "pracownik, który doznał mobbingu", zamiast wcześniejszego "pracownik, który wskutek mobbingu rozwiązał umowę o pracę". 

Dla pracodawcy zmiana ta oznacza konieczność:  Powszechniejszego i bardziej starannego uświadamiania kadry i pracowników co jest a co nie jest mobbingiem. Zdecydowanego zwiększenia skuteczności prewencji antymobbingowej, w szczególności poprzez:  dopasowanie procedur antymobbingowych do aktualnych standardów wynikających z najlepszych praktyk, rzeczywiste, profesjonalne i uważne przeprowadzanie postępowań wyjaśniających, wewnętrznych (komisje, zespoły antymobbingowe), tak aby zminimalizować ryzyko procesów, które mają również negatywne znaczenie wizerunkowe   

Druga zmiana oznacza wprowadzenie otwartego katalogu przesłanek uzasadniających dyskryminację – w efekcie każde nieuzasadnione obiektywnymi przyczynami nierówne traktowanie pracowników będzie uznawane za dyskryminację. Do tej pory dyskryminacji nie stanowiło wrogie zachowanie wobec pracownika w innej kwestii niż wymieniona w kodeksie pracy, czyli: płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, rodzaj umowy o pracę, czy wymiar etatu.  Teraz za dyskryminację uznany zostanie każdy przejaw nieuzasadnionego nierównego traktowania, a nie tylko dotyczący tych wymienionych w art. 11.3 k.p..  W ten sposób następuje praktyczne zrównanie sytuacji pracownika poddanego „zwykłemu” nierównemu traktowaniu z tym, który poddany jest dyskryminacji. Uważa się, że również i ta zmiana spowoduje zwiększenie liczby sporów sądowych. 

Dla pracodawcy zmiana ta oznacza konieczność:  Uświadomienia, szczególnie całej kadry kierowniczej, jak mogą kształtować się "te inne" przesłanki dyskryminacji (informacje z praktyki).  


Zapraszamy Państwa do udziału w szkoleniu: Przeciwdziałanie mobbingowi i dyskryminacji, które oparte jest na bardzo dużej praktyce eksperta prowadzącego szkolenie. W trakcie szkolenia przedstawiane są wszystkie istotne aspekty przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji, omawiane są sposoby rozpoznawania i klasyfikowania zachowań i postaw, a także sprawdzone sposoby przeciwdziałania na gruncie prawnym, zarządczym i psychologicznym. Wskazywana jest również rola i zadania poszczególnych podmiotów w organizacji w zwalczaniu mobbingu, molestowania i dyskryminacji. W trakcie szkolenia przeciwdziałanie mobbingowi i dyskryminacji przekazywane są wzory ważnych dokumentów i narzędzi stosowanych w praktyce przeciwdziałania i wyjaśniania trudnych sytuacji.

Szkolenie przeciwdziałanie mobbingowi i dyskryminacji adresujemy do:
- menedżerów działów kadr i dyrektorów personalnych
- członków komisji/zespołów antymobbingowych, rzeczników pracowników oraz specjalistów BHP
- pracowników działów personalnych oraz działów organizacji i zarządzania
- do osób przygotowujących procedury antymobbingowe
- prawników tworzących dokumenty wewnętrzne w organizacjach

  • Szkolenie odbędzie się stacjonarnie lub w formule ON-LINE (jeżeli pozwoli na to sytuacja epidemiologiczna)
  • Każdy z uczestników otrzyma dostęp do platformy CLICK MEETING
  • Szkolenie prowadzone w oparciu o prezentację Power Point
  • Materiały, ankieta, certyfikaty dostępne będą w formie elektronicznej
  • Możliwość zadawania pytań po szkoleniu w przeciągu 14 dni
  • Informacja o wyborze trybu organizacji będzie dostępna na 7 dni przed szkoleniem

Program

Wprowadzenie

  • Pojęcie mobbingu – właściwe rozumienie
  • Przykłady zachowań mobbingowych, a zachowania niebędące mobbingiem, identyfikacja mobbingu (45 cech mobbingu wg Heinza Leymanna – szczegółowe omówienie 45 punktów – właściwe ich rozumienie)
  • Jak wygląda „cienka czerwona linia” oddzielająca mobbing od działań, zachowań dopuszczalnych i właściwych w miejscu pracy
  • Dyskryminacja w zatrudnieniu - przejawy, rozumienie zjawiska
  • Molestowanie seksualne – przejawy rozumienie zjawiska
  • Podsumowanie – czym jest mobbing, czym się różni mobbing od dyskryminacji i molestowania

Zmiany przepisów i konsekwencje mobbingu i dyskryminacji

  • Kluczowe, przygotowane zmiany przepisów dotyczących mobbingu w latach 2020 - 2021
  • Konsekwencje zmian przepisów dla pracodawców i dla kadry kierowniczej
  • Konsekwencje związane ze zmianami ustawy odpowiedzialności podmiotów zbiorowych
  • Konsekwencje wprowadzenia „instytucji” sygnalistów do firm
  • Ciężar dowodu w sprawach o mobbing (dyskryminację)
  • Praktyka sądowa – najważniejsze orzeczenia
  • Skutki mobbingu dla zakładu pracy
  • Mobber - kto i kiedy nim zostaje?
  • Kto może być ofiarą?
  • Rzeczywista skala zagrożenia w polskich realiach – wyniki badań, a rzeczywistość

Przeciwdziałanie mobbingowi i dyskryminacji – obowiązek pracodawcy i pracowników

  • Możliwy zakres działań wynikający z obowiązku pracodawcy – zestawienie
  • Działania diagnostyczne (ankiety i inne)
  • Metodologie badacze dotyczące zjawiska mobbingu w organizacjach – jak to powinno być realizowane
  • Omówienie procedur antymobbingowych i antydyskryminacyjnych funkcjonujących w organizacjach
  • Stosowanie sankcji wobec sprawców – czy i w jakim zakresie? Przykłady sankcji stosowanych w realiach różnych zakładów pracy

Powoływanie zespołów (komisji) antymobbingowych i antydyskryminacyjnych

  • Prawne uwarunkowania dotyczące powoływania zespołów (komisji) ds. przeciwdziałania mobbingowi
  • Powołanie zespołu
  • Podział zadań w zespole antymobbingowym (antydyskryminacyjnym)
  • Wyjaśnianie sytuacji - właściwe kroki – schemat

Dokumentacja procesu pracy komisji antymobbingowej

  • Podsumowanie pracy komisji - zawartość protokołów
  • Postępowanie komisji - propozycje dokumentów i ich omówienie
  • Regulamin pracy zespołu (komisji) ds. przeciwdziałania mobbingowi - przykłady, omówienie, właściwe rozwiązania
  • Zasada poufności postępowania - przykłady dokumentów zobowiązujących do poufności (członkowie komisji, osoby zainteresowane, świadkowie)
  • Kwestia dopuszczalności nagrań w trakcie posiedzeń komisji
  • Przykład (formularz) zgłoszenia sytuacji mobbingowej (dyskryminacyjnej)
  • Zakończenie postępowania - przykład (schemat) protokołu końcowego zespołu ds. przeciwdziałania mobbingowi
  • Informacje po zakończeniu postępowania dla załogi – zasady i treść

Wyjaśnianie trudnych sytuacji - działanie komisji antymobbingowej w praktyce

  • Kwestia kluczowa - co chcemy osiągnąć, co nam wolno, a czego nie
  • Wyjaśnianie i negocjacje - punkty krytyczne
  • Dopuszczalne formy wysłuchań - osoby zainteresowane, świadkowie
  • Przykładowy zestaw pytań
  • Kwestia dopraszania osób na posiedzenia komisji antymobbingowej
  • Zadania uczestników w procesie wyjaśniania trudnych sytuacji

Korzyści

Poznanie praktycznych aspektów przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji w miejscu pracy.

Poznanie zasad tworzenia procedur i wdrażania działania antymobbingowych.

Dowiedzą się Państwo jak identyfikować symptomy zjawiska mobbingu i dyskryminacji.

Dowiedzą się Państwo jak poprawić relacje interpersonalne w zespołach pracowniczych.

Ekspert

Jarosław Marciniak
Jarosław Marciniak

Prawnik, absolwent Uniwersytetu Warszawskiego i studiów podyplomowych w zakresie zarządzania pracą, ekspert w dziedzinie zarządzania pracą i prawa pracy. Od ponad 25 lat zajmuje się zarządzaniem pracownikami jako menedżer personalny, konsultant i trener. Jego zainteresowania zawodowe skupiają się na kompleksowej problematyce HR (audyty, analizy), regulacjach wewnętrznych (regulaminy, procedury) oraz systemach ocen i wynagradzania. Właściciel firmy HR Audytor. Prowadzi zajęcia na Uniwersytecie SWPS oraz Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach. Od 18 lat realizuje specjalistyczne szkolenia w dziedzinie zarządzania i prawa pracy. Autor ponad 300 artykułów, komentarzy oraz opracowań dotyczących zarządzania ludźmi i prawa pracy, a także 15 książek związanych z tymi zagadnieniami (m.in. Optymalizacja zatrudnienia, Wolters Kluwer, Warszawa 2009, 2016, 2020; Regulaminy i procedury w firmie, Wydawnictwo LEX, Warszawa 2012 i 2014; Meritum HR, Wolters Kluwer, Warszawa 2011, 2013 i 2018, „Audyt i controlling funkcji personalnej w przedsiębiorstwie”, Wyd. Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005 oraz 2010, III rozszerzone wydanie w 2015).

czytaj więcej

Informacje organizacyjne

mar15
1 dzień
mar15
Warszawa
DZIEŃ 1: 10:00 - 16:00
Sala Stacja Wiedzy, ul. Kolejowa 47 lok. U-23
Sprawdź lokalizację
Do 8 marca 2021
750zł+ 23% VAT
Cena obejmuje:
Udział w szkoleniu oraz indwyidualne konsultacje z ekspertem
Lunch i nielimitowany serwis kawowy
Materiały szkoleniowe
Certyfikat potwierdzający udział
Możliwość zwolnienia z VAT
Nie czekaj, zgłoś się na szkolenie już dziś!
zapisz się

Opinie

Bardzo duża wiedza i doświadczenie eksperta. Uzyskałam odpowiedzi na wszystkie interesujące mnie pytania.
6 / 6
Dużo konkretnych informacji, szkolenie z elementami konsultacji. Pan Marciniak potrafi umiejętnie zainteresować tematem.
6 / 6

Dostępne terminy

Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Zamknij